Van 5 perced?

A cikk elolvasása kicsivel hosszabb idő lesz. De most egy ténylegesen 5 perces elfoglaltságot fogunk kitárgyalni, ami segíteni fog abban, hogy a helyére kerüljenek a dolgaid.

Mi az, ami leginkább befolyásolja a mindennapos döntéseinket? Az intelligenciánk? A megfontolásra szánt idő? A megérzések? A helyes válasz: a tudatalatti programok. Ráakadtam egy pont ide illő videóra, ami még a hosszát tekintve is passzol a cikkhez. Érdemes megnézni!

Olyanok ezek a tudatalatti programok, mint a zenegépben a lemezek. Valaki feltesz neked egy kérdést és a belső zenegéped egy nanomásodperc alatt már be is emeli a szokásos válasz lemezét, te pedig automatikusan mondod. Van egy belső lemezünk, aminek az a címe, hogy férfi minta, van olyan, hogy női minta, van olyan, hogy párkapcsolati minta és még olyan is, hogy megfelelő vagyok minta.

Ezeken kívül persze még rengeteg tanult és előző generációból hozott lemez van bennünk, és az emberi létünknek az egyik célja az lenne, hogy ne ezek a minták rángassanak minket. Ehhez először fel kell ismerni őket. Gondolj bele, hogy amiről nem tudsz azzal képtelen vagy kalkulálni, viszont ha már ismered egy mintádat, akkor dönthetsz úgy, hogy megpróbálod finomítani. Többek közt erre a feltárásra is jó a születési képlet elemzése.

Minden belső gyakorlat, minden terápia, minden egyéb technika azt a célt szolgálja, hogy tudatosodjanak a mintáink és legyen elég erőnk ahhoz, hogy tudjuk másképp is csinálni a dolgainkat, mint ahogy ők súgnák. Egyetlen technika sem dönt helyettünk, egyetlen módszer sem vált meg minket, de megkönnyíthetik az életünket.

Az elején nem megy könnyen a minták felismerése – bár néha közben sem 🙂 – mivel belső erő kell ahhoz, hogy egyáltalán ki tudjuk szúrni őket. Ezt az erőt a rendszeresen önmagunkra fordított időből tudjuk megszerezni. Ugyanolyan rutinná kell válni a belsővel való foglalkozásnak, mint ahogy napi szinten tisztálkodunk, eszünk vagy nyáron locsoljuk a kertet.

Nem kell rögtön végletbe esnünk és egy hegy tetejére költözni, egész nap meditálni és napi 2 szem rizzsel beérni. Ha a nyár elején ellocsolnánk az egész nyárra szánt vízmennyiséget, akkor nem termést kapnánk, hanem egy pofás mocsarat. 🙂

Napi 5 perccel érdemes kezdeni és ez még senkinél sem fogja kiütni a biztosítékot. Olyan ugyanis nincs, hogy nem tudsz 5 percet naponta magadra szánni. Felkelés után, miközben megfő a kávé, miután kiraktad a kölköket a suliban, a munkahely mellékhelyiségében, ebédszünetben, miközben vársz egy találkozóra, postai sorban álláskor, vacsora előtt, vacsora után, lefekvés előtt… a lehetőségek száma végtelen.

asztrológia, pszichológia
Forrás: www.pinterest.com

Ez a napi 5 perc egy idő után egyre könnyebben fog menni, ugyanis ami már rutinból megy, azzal nincs gond. Készítettek egy kutatást arról, hogy mennyi idő kell egy szokás kifejlődéséhez. Ezzel kapcsolatban elterjedt a 21 nap az interneten, de mint a kutatásból kiderült ez az intervallum egyik végpontja, a másik valahol 160 nap környékén van. Tehát legalább 21 napon keresztül kell valamit folyamatosan csinálnunk, hogy abból szokás legyen, de azért érdemes ráhúzni pár hetet, hogy biztosan megmaradjon.

Amikor azzal próbálkoztam, hogy rendszeresítem a reggeli gyakorlatozást azt vettem alapul, hogy képes voltam gyerekkoromban éveken keresztül minden nap megfelelni a szülőknek, képes voltam rendszeresen megcsinálni a házit és arra is képes voltam, hogy minden nap keressem a kibúvókat, tehát mit nekem 21 nap! A biztonság kedvéért egy hónapos tesztet csináltam. Minden reggel gyertyagyújtás, füstölő gyújtás, 10-15 perc jóga, 2-3 perc légzéstechnika és manapság már nem is akarok leállni. Ezzel a „rituáléval” indul minden reggelem hétvégén is és miközben zajlott a szokás kialakítása, észrevettem egy minőségi váltást is a reggeleimben.

Nem a gyertya, nem a füstölő vagy a jóga miatt, hanem a rendszer által. Tudva levő, hogy a belvilágunk nagyon erősen hat a külső környezetünkre, de ez visszafelé is igaz kisebb mértékben. Ez alapján működik az ájurvéda, és a természetgyógyászat. Külső kiegyensúlyozó szerekkel hatunk a szervezetre, hogy a belső egyensúly létrejöjjön. Ugyanezen alapon, ha kívül rendszert teremtesz, akkor egy idő után belül is meg tud jelenni a rend, vagy legalább annak igénye.

És hogy mit tudsz csinálni napi 5 perc alatt?

Amit szinte minden jóga vagy önismereti képzésen alapvetően tanítanak.

  • Figyeled a légzésedet. Banális elsőre, de amint elkezded észrevenni, hogy milyen érzés, amikor a beáramló levegő találkozik az orr belső falával, majd leérkezik a tüdőbe, akkor nagy eséllyel előjön majd belőled a gyermeki kíváncsiság.
  • Lehet jógázni. Napi 5 percbe belefér 2-3 napüdvözlet, vagy jónéhány macskapóz.
  • Lehet egy meleg teával a kezedben az eget bámulni és közben figyelni, hogy milyen gondolataid merülnek fel. Vannak-e köztük ismétlődőek? Miért ismétlődnek? Honnan indulnak ki?
  • Lehet légző gyakorlatozni, például a váltott orrlyukas légzéssel vagy bármi más légzéstechnikával, ami neked szimpatikus.
  • Lehet figyelni a testi érzeteidet. Hol feszít, hol szúr, hol fáj, hol kellemes, hol tompa?
  • Lehet írni, amiből a kedvencem a Miért? – kérdés ismételgetése. Például: Ideges vagyok. Miért? Mert nincs keret egy drága nyaralásra. Ez miért idegesít? Mert a facebook tele van Karib-tengerről posztolt képekkel. És ez miért rossz? Mert én nem vagyok ott. És ez miért rossz? Mert úgy érzem, hogy amíg nem posztolok én is a Karib-tengerről, addig nem vagyok elég jó. És ez miért van? …
  • Lehet relaxálni, vizualizálni, energiával dolgozni…

Napi 5 perc minimum 21 napon keresztül megadja neked azt az érzést, hogy te rendszeresen figyelembe veszed önmagad, hogy figyelsz a saját érzéseidre, hogy ki tudsz lépni az egész napos pörgésből. A rendszeresség pedig abban is segít, hogy lásd az átmenetet. Tehát lásd, hogy nulláról indulsz, nem vagy profi egyik technikában sem, alig vagy képes befelé figyelni, összevissza cikázik minden és nagyon gyorsan hagyni akarod a fenébe az egészet. Majd amikor másnap is ráveszed magad arra a szimpla 5 percre, már picivel könnyebb a helyzet és így tovább egész addig, míg arra is képes leszel, hogy észrevedd, ha a zenegéped épp a szokásos lemezt akarja beemelni.

A lényeg a szokás kialakítása, aminek a tartalma persze később még változhat. Egy idő után mondjuk jóga helyett légzésfigyelést csinálsz, majd átpártolsz az érzetfigyelésre, ez már mindegy. Lehet emelni az időtartamon is, de ezzel csak óvatosan bánj, mert az elméd hisztis kölyökként úgyis fel fog lázadni, mint ahogy a kezdésnél is nagy valószínűséggel megteszi.

Csinálj külső rendet, hogy a belső rend is könnyebben megteremtődjön!

Jó gyakorlást!


Fejléc kép forrása: www.pixabay.com